Организиране на училищен парламент
Тази игра ви дава възможност да основете свой собствен законодателен орган в класната стая, като всеки ученик разиграва роля на депутат, министър и т.н. и по този начин Вие най-добре ще илюстрирате на учниците си как в действителност функционира парламентът.
Напишете собствен проектозакон
Основната цел на парламентарните дебати е да се обсъдят предложения за нови закони. Ние препоръчваме да изберете интересна за учениците си тема, като критериите за успешен дебат са:
Учениците трябва да се вълнуват от обсъжданата тема
Проектозаконът трябва да е свързан с учениците
Трябва да съществуват силни аргументи “за” и “против” закона
Ето няколко идеи:
Закон за физическо възпитание в училищата
-законът да влезе в сила от следващата учебна година
-всеки ученик да спортува поне по 45 минути на ден
Закон за трудова заетост на млади хора
-младите хора да имат право да работят по държавни програми за заетостта
-този закон да се отнася за хора между 16-21 години
Подготовка на сцената
Преди да започнете дебатите, трябва да разделите класа на управляваща партия и опозиция. За да сте акуратни, не забравяйте, че управляващата партия е мнозинство в парламента. Също трябва да изберете председател, който да води заседанието. Обяснете на учениците си, че трябва да играят роля и не винаги личното им мнение ще съвпада с изискванията на ролята, която играят.
Правителството предлага закон. Опозицията не е убедена в необходимостта от такъв закон и иска да обсъди евентуалните последици от приемането му. Сега изпратете новоизлюпените политици по групи да обсъдят аргументите си. Всяка парламентарна група избира:
свой лидер (премиер или опозиционен лидер)
министри и обикновени депутати
партиен организатор, който по-късно ще преброи гласовете
Всяка група разисква въпроса и дефинира основните си аргументи. Опитва се да отгатне и аргументите на противника. В началото думата се дава на заинтересования министър, на опозиционния експерт, на премиера и на лидера на опозицията. Те трябва да са добре подготвени.
За да разиграете добре сцената, важно е да предразположите учениците и да привлечете вниманието им. Осигурете звънец и подредете ги по следния начин:
1) Говорещ
2) Министър-председател
3) Лидер на опозицията
4) Министри
5) Опозиционни експерти
6) Депутати от управляващата партия
7) Депутати от опозицията
Начало
Когато всички са готови, председателят удря звънеца и обявява началото на заседанието и дневния ред. Ако е прекалено шумно, той има право да въдворява ред. След приключване на дебата, председателят обявява начало на гласуването.
След дебата
След като приключите с гласуването, бифте могли да обсъдите следните въпроси с учениците:
Защо правителството винаги успява да прокара предложените от него закони?
Защо въпреки това винаги проектозаконите се обсъждат?
През какви други етапи преминава проектозаконът преди да стане закон?
нагоре |